Hangzatos a címünk, de csak félig igaz. Kiírták ugyanis egy új dunai átkelőről szóló közbeszerzési pályázatot. Ami igazából nem is új. A Gubacsi vasúti híd felújítása helyett ugyanis egy új híddal szolgálnák ki az ország és a főváros egyik legfontosabb logisztikai központját. Az ok roppant egyszerű: a régi híd mindjárt szétesik.
Elindította a közbeszerzést, kiírta a tendert a Soroksári-Dunaág legfontosabb átkelője, a Gubacsi híd megújítására az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – derül ki a Indóház cikkéből. A régóta várt, 2022-ben még el is halasztott felújítás helyett azonban egy teljesen új híd épül majd régi elbontása után, a költségeket két éve 44 milliárd forintra becsülték. Az erre vonatkozó 2023-as kormányhatározat szerint ezzel a kerettel, magyar és uniós forrásokból, az európai hálózatfinanszírozási eszközön (CEF) keresztül valósítják meg a beruházást.
Mint kiderült: a kiírás szerint a vasúti pálya kétvágányúvá alakul, de távlatilag a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségét is garantálni kell.
Jó hír ez, na. Elvégre végre belátták a tekintetes minisztériumban is, hogy lépni kell.
Ugyanakkor hozzá kell tennünk: nem csoda, hogy újat kell építeni. Addig tököltek ugyanis a minisztériumban, élén a vasúti és közösségi közlekedést nagy szorgalommal romboló Lázár Jánossal, hogy a Gubacsi-hidat mára gyakorlatilag a lélek tartja össze, mindezt úgy, hogy az ország egyik legfontosabb vasúti pályájáról van szó.
Az ország (egyik) szégyene volt, amikor a hídon 2020-ban öt kilométer per órás sebességkorlátozást kellett rajta bevezetni, a tengelyterhelés pedig nem haladhatja meg a húsz tonnát, így a konténervonatok csak korlátozottan vehetik igénybe, sőt: még a forgalom teljes felfüggesztésének lehetősége is felmerült.
Magyarul: az ország most kénytelen lesz 44 milliárd forintot költeni (legalábbis most, de nyugodjanak meg, lesz ez még több is) egy új hídra, ahelyett, hogy jóval kevesebb pénzből felújították volna az eredeti műtárgyat. Gratulálunk a minisztériumnak:
senki által nem használt, 400 milliárdos mohácsi híd helyett az ország legfontosabb teherforgalmi átkelőjével kellett volna foglalkozni.
Persze várjuk ki a végét. Lássuk, hogy épül a híd, és akkor talán el is hisszük, hogy tényleg elkészül...